Pinceszinti tárolók
Itt, a Blogomon, nem olvashatod szerelmi horoszkópod, nem adok öltözködésedhez aktuális divattippet, és ma sem küldök ingyenes rúzsmintát! Inkább a Ház, a Lakás, az Otthon témakörébe invitállak…, tarts velem!
Szűkös és sötét terek, kalákában épülhettek
Róbert és Álea, 2 gyermekes Házaspárként, lakásból 3 szintes családi házba fognak költözni! Mindössze két utcányira találtak egy ikerházat, melynek a bal oldali, kissé kedvezőtlenebb tájolású része, eladóvá vált.
Múlt alkalommal mutattam, hogy milyen csigalépcsőre leltem benne, felméréskor:
Az adás-vétel megtörtént, a birtokba-adás utáni első helyszíni egyeztetésen tapasztaltam azt is, hogy az eredeti, és az Eladó által átadott építési engedélyezési tervhez képest a megvalósult épület más mérettel létesült. 🙂
Vagyis a 6,00 m széles traktusméret, a valóságban 5,60 m. Igen! 40 cm a különbség! Ez a három használt épületszinten cca. 12,00 m², azaz egy szobányi alapterület. 🙁
Ez és a deformált lépcső-ügy is feladta a leckét Róbertéknek. Hosszas, elemző mérlegelés után eldöntötték, hogy használható és biztonságos lépcsőt szeretnének a tervezett új életterükbe!
Ennek elég nagy „ára” van.
Meglévő, vasbeton gerendás födémszakaszt kell kibontani majd két szinten:
- pinceszint és földszint,
- földszint és emelet
közötti új lépcső telepítéséhez
- a pince feletti,
- földszint feletti födémben.
A nagy árat a vásárláskor nem bekalkulált költségre is értem! Mivel ez ugye nem pénztárca-barát szerkezeti beavatkozás lesz.
Tehát, a Házaspár döntése így hangzik/íródik: „2 gyermekünkkel 4-en laknánk a házat, jelen terveink szerint még legalább10 -15 évig (jelenleg 7 és 9 évesek), ezért mindenképpen jól használható/biztonságos lépcsőt szeretnénk!”
Van itt még más „érdekesség” is: beltéri bevilágító ablak: szó szerint ablak!, talán az ingatlanról elbontott házikó korábbi ablakszárnya szolgál bevilágító felületként a kazánházba, a garázs sötét teréből… Már azon sem csodálkozom, hogy a nyílásáthidalások is elmaradtak, vagy pl. az ajtó tokkerete oldja meg a nyílásáthidalást…
Nem ragozom a továbbiakat, a múltszázad 70-es/80-as éveinek áruhiánya is okozhatta az alkalmazott megoldásokat, így mindenki megoldotta a kialakult helyzetet tudása, pénztárcája és igénye szerint…
Igyekszem megoldani a megrendelt átváltozást, valahogy költséghatékonyan, így szintenként is bemutatom, mit/miért is ajánlok! 😉
Pinceszint felmért állapota:
Alapterületileg jelentősebb helyigénye van egy használható lépcsőháznak, ami mindhárom lakószintet összeköti. A meglévő csigalépcső az apró födémnyílásokon áthaladva nem garantálja a biztonságot, sem a kényelmet.
Tervezésem kiinduló pontja a használható belső közlekedési mód és vertikális közlekedési mag kialakítása a szintek között. A helyszűke eléggé behatárolta a lehetőségeket, mégis megvalósítható lépcsőházat préseltem be az ábrázolt alaprajzba.
A lépcsőház a pinceszinten kezdődik, ehhez a lépcsőházat határoló teherhordó falak megépítésére van szükség, amiket bizony még le is kell alapozni! Ezen új teherhordó falak a földszinten is megépülnek, így a betervezett 3 karú lépcső, ami igazából ú.n. húzottkarú lépcső, geometriailag az eltérő szintmagasságokra való fellépés számának váltakozásával képes áthidalni az eltéréseket, minimális alapterületen. Az utcavonalra merőlegesen betervezett lépcsőházi határoló főfal (teherhordó fal) teszi továbbá lehetővé a bontandó födémszakaszon a meglévő-megmaradó vasbeton gerendák elvágását! (Statikus ajánlása) , a tágabb födémnyílások kialakítását a pince feletti és a földszint feletti, meglévő-megmaradó födémben.
A lépcső karszélessége 80 cm, ami lakáson belül a lépcső-szabályok által is megengedett. A fellépések magassága 17 cm körül realizálódhat, de a lépcsőkre vonatkozó általános 2 m + sz szabálytól picit eltér. A képlet a fellépés magasságával és a lépcsőfokon mért belépés mélységével operál, aminek 60-64 cm az általánosan elfogadott értéke. Itt azonban 17 cm körüli fellépéssel, 25 cm belépési mélységgel 60 cm alatt maradunk. Lakáson belül ekkora eltérés megengedett.
A két személygépkocsi egymás mögé állva fér be, a többi pincei terület tároló marad. A személygépkocsik ábrázolásánál bemutatom a vezetői ajtó nyitott állapotát. Éppen használható a rendelkezésre álló terület, de jól érzékelhető, hogy gyakorlatilag szűk helyen lehet mozogni. Az ábrázolt tárolók pontos funkciója persze tisztázandó! A rámpa hossza növelendő, a biztonságos lejutás okán!
A földszintet is mutatom majd! 😉